Mot Almedalen

Är påväg till Gotland för att närvara på årets omgång av Almedalsveckan.

Som Isak tidigare har skrivit så är seminariet om piratkopering av möbler mycket spännande. Vi som sysslar med sakskrivare misstänker att det kan uppstå en rättighetsstrid om vem som äger rätten till ett objekt. Möbler och andra fysiska objekt produceras idag utifrån ritningar, dessa ritningar kan man kopiera precis som en musikfil.

Tidigare berättade jag om att jag bjöd in mig själv till det seminariet, fick ett artigt nej-tack från kontaktpersonen förra veckan. Hur som helst kommer jag sitta i publiken för att ställa frågor och mingla efteråt.

På fredag deltar jag i Unga Humanisters paneldiskussion om skolan.

Plats: Högskolan Gotland, Sal B23
Tid: 14:45 (7//)

Netopia anordnar en hel del seminarium som studsar i debatten om hur artisterna ska få betalt? Kommer antagligen inte kunna hålla mig borta därifrån.

På tisdag är det ett seminarie som heter Är ägandet hotat? Tror att de kommer att diskutera allemansrätten och piratkopiering, dessa begrepp kan man göra analogier med till internet.

Internet är som en vildvuxenskog och allemansrätten är den digitala fildelningen.

Märkt ,

5 tankar om “Mot Almedalen

  1. Varför arramgerar inte PP seminarier egentligen? Vad är det ens som krävs, vad kostar det att vara del av Almedalen och när börjar planeringen inför nästa års ”hur ska musikentusiasten få bra kvalitet?” och ”vilken fri licens är bäst för sakdesign?”-diskussioner?

    • Gustav skriver:

      Mikeal: Sedvanan är att politiska partier inte annordnar seminarie. Det är lobbygrupperna som gör det, för att bjuda dit politikerna.

      Men jag håller med dig om att frågeställningarna här är vridna. ”Hur stödjer vi open-source så att vi kan komma igång med allmän sakkopiering?”.

  2. […] – Lyssnandet är Almedalsveckans själ, Fältbiologerna i Almedalen, Jardenberg.se, Gustav Nipe – Mot Almedalen, Cloudberry, You’re no different to me, Anders Wallner (MP) – Mitt Almedalen, […]

  3. […] från Piratpartiet som är i Visby på Piratpartiet bekostnad. Det finns naturligtvis även Ung Pirat och ett antal pirater som åker till Visby och Politikerveckan helt på eget initiativ och […]

Lämna en kommentar