Politiska mål med marknadsmetoder #2

Gerson spinner vidare på diskussionen om gråzonen med ideella föreningar. Han sätter den hårda rubriken ”Allt är politik”. Låt oss dock undvika att gröta ner sig i en diskussion om vad politik är. Om vi dock accepterar att bedriva politik är mer än att skriva insändare till tidningarna, så blir möjligheterna för att hitta på roliga saker mycket större.

I Almedalen hade jag en diskussion med några från Planka.nu. Vi pratade om den socialdemokratiska rörelsen som är större än partiet. De byggde upp parker, dansställen, mataffärer och lotteriverksamhet. Det borde finnas lite böcker på ämnet om dessa samhällsarkitekter, men jag har ej sett någon. Folin syner korten och förstår precis vad som är tanken.

4 tankar om “Politiska mål med marknadsmetoder #2

  1. Isak Gerson skriver:

    Som existentialisterna menar jag att man reducerar sig själv till ett djur om man försöker reducera bort politiken från sitt handlande. Men jag menar också att det finns en tydlig nyttoaspekt. När man insett att allt handlande kan bli politik öppnas en helt ny värld av sätt att påverka. Då kan man t.ex. starta en ISP eller en betaltjänst för konstnärer istället för att bara klaga och rösta var fjärde år.

  2. […] nämner en jämförelse med Socialdemokraterna. Socialdemokraterna bidrog inte bara till folkparker och möteslokaler (infrastruktur) utan […]

  3. jeffer skriver:

    Ett annat exempel är kooperationen, där Sverige haft en stolt historia. Det är eller var i alla fall en ideologisk rörelse som syftade till att ge medlemmarna ekonomiska och andra fördelar, som de annars inte kunde få på den vanliga marknaden.

    Exempelvis KF Kooperativa Förbundet under Albin Johansson – den stora entreprenören och kartell- och monopolbekämparen. Startade företag som Luma (glödlampor), Gislaved (för galoscher) mfl för bryta sönder de då vanliga kartellerna och trusterna (se wikipedia för en kort beskrivning av honom). Införde de första självbetjäningsbutikerna.

    OK (oljekonsumenterna) som införde självservice av bilar.

    HSB mm.

    Tyvärr har kooperationen idag närmast tagits över av byråkrater som driver den inte efter vad som maximerar konsument- eller medlemsnyttan, utan efter vad som gynnar byråkraterna själva. Tyvärr en vanlig sjuka när organisationer blir äldre.

    Desto större orsak att starta en förnyelse. Skulle vara kul om PirateISP kunde vara startskottet för något stort – inte bara som egen verksamhet, utan för vad den skulle kunna inspirera till efterföljd 🙂

  4. […] Politiska mål med marknadsmetoder #2 […]

Lämna en kommentar