Idag inleddes rättsprocessen mot budbärarprincipen

Idag inleddes rättsprocessen i Stockholms tingsrätt om att tvinga internetleverantören Bredbandsbolaget att blockera hemsidorna Swefilmer och The Pirate Bay.

Fallet är unikt i Sverige då mediebolagen vill göra internetleverantören ansvariga för vad deras kunder gör. På tåget till tingsrätten såg jag en ung flicka som satt på Swefilmer och tittade. Jag log lite för mig själv. Hon såg totalt obekymrad ut. Helt omedveten om att idag börjar en rättegång som handlar om att omöjliggöra för henne att gå in på den sajt hon just nu surfade på. Kampen som förs i rättssalen sker mellan två ekonomisk starka aktörer. Båda sidor skickar fram sin slipade bolagsjurister i dyra kostymer. De pratar ett språk som endast ett fåtal förstår. Herrarna i slips utgör moderna knektar. De slåss mot betalning.

Skriver i Nyheter24 om hur vår generations kulturella kapital har skapats tack vare piratsajterna. Sajterna har möjliggjort för människor att se serier och filmer. Kultur är en viktig gemensam referenspunkt för oss människor. Oändliga mängder timmar i skolan ägnas åt att prata om de senaste serieavsnitt eller filmerna. Piratsajterna har gett oss det kulturella kapital som har varit med och format de vi är idag.

Det är dags för mig hoppa av tåget och gå bort till tingsrätten. Nu börjar kampen om budbärarprincipen. Ska det vara posten som är ansvariga för de brev du skickar? Tittar upp och tar min väska innan jag går. Ser att flickan fortsätter se på film via Swefilmer. Är det hon gör så farligt?

Taggad ,

Kommentera

