Lösa tankar om valresultatet

EU-valet är över. Stort tack till alla som bidrog i valkampanjen. Denna gången räckte det tyvärr inte hela vägen fram. Samtidigt värmer det i mig att mer än 77 000 svenskar valde att ge Piratpartiet förtroendet att fortsätta nere i Bryssel.

Varför lyckades vi inte få fyra procent? Det finns nog många olika möjliga förklaringar. Själv gör jag inte anspråk på att ha alla svaren.

Skulle nog gärna sett att jag själv, tillsammans med andra, gick hårdare fram för att kämpa för allas jämlikhet. När ljudet av marschkängorna trampar allt högre i Europa är det viktigare än någonsin att tydligt ta ställning för alla människors lika värde.

Vid nästan varje skoldebatt jag har deltagit på har frågan om invandring varit med. Mitt budskap har varit att du väljer inte var du föds, men du ska själv bestämma vart du ska bo. Men kampanjmaterialet har inte präglats av något sådant budskap.

För mig har det antirasistiska budskapet varit något självklart, därför har jag inte tänkt att man behöver göra så mycket mer väsen av det. Detta är en missbedömning. Många känner sig nog genuint oroliga över hur de främlingsfientliga partierna tar allt mer plats och väljarna vill veta vad piratpartiet har för åsikt i frågan. Därför borde vi pirater haft ett antirasistiskt budskap i vår valplattform.

Jag tror att en stor majoritet av de som röstar främlingsfientligt känner oro över samtiden. Detta är en känsla man måste ta på allvar. Vi som står upp för öppna gränser har en viktig pedagogisk uppgift att förklara för folk varför en värld utan gränser och murar är någonting positivt. Att dumförklara alla väljare som röstade på främlingsfientliga partier är att förminska folks oro, vilket dessutom endast spär på polariseringen.

En annan viktig aspekt av valresultatet är nog att bilden av piratpartiet fortfarande är att vi är ett enfrågeparti. 2009 fick vi dock två mandat i Europaparlamentet med ett mycket smalare partiprogram än vi har idag. Att lyfta upp de fokusfrågor vi gick till val på var rätt, däremot får jag vara självkritisk i att jag själv inte bidrog tillräckligt mycket med att lyfta fram att vi idag har åsikter i allt mellan himmel och jord.

Taggad

11 thoughts on “Lösa tankar om valresultatet

  1. Kloker skriver:

    Oj! Jag kom bara hit som ett stopp i min tacka-pirater-blogg-turné, men här fanns en riktigt bra analys också.

    ”Att dumförklara alla väljare som röstade på främlingsfientliga partier är att förminska folks oro, vilket dessutom endast spär på polariseringen.”

    Bra Gustav! Det är nog det bästa jag läst hittills efter valet.

    Får jag också lägga till att det vore önskvärt om PP ytterligare kunde sänka trösklarna för aktivister som vill delta bara lite grann i mån av tid (helst också utan att man behöver registrera sig någonstans eller gå med som medlem). Stora resultat har vuxit fram när sådana verktyg har tillhandahållits. Som Galaxy Zoo eller Wikipedia. Till och med Centerpartiet hade väl en wiki när de skulle uppdatera sitt partiprogram senast?

    För några år sedan var det även tal om att starta en tankesmedja. Hur gick det med det?

    Nu till tacket:
    I dag var jag på stan och såg flygblad från PP och Ung Pirat på parkerade cyklars pakethållare. Vanligtvis ogillar jag detta intrång av skräp, men eftersom det denna gång inte var jag som drabbades så blev jag istället glad och kände er närvaro. Det tröstade lite. Det och dagens nyhet att prognosen för PP i skolvalet är 8.33%, vilket är mer än flera riksdagspartier: http://skolval2014.se/

  2. Jerker Montelius skriver:

    Bara en tanke om breddning
    De partier som gått framåt i denna valrörelse är utpräglade enfrågepartier.
    SD är mot invandrare
    Fi är mot män
    MP är mot/för miljö.
    V är mot vinster(i välförden).

    De partier som är heltäckande som S eller M har det gått riktigt dåligt för.
    Båda tangerar sina lägstanivåer

    Skall man dra någon slutsats av det är det att PP INTE skall bredda sig.

    • Kloker skriver:

      Det kan visserligen kanske ligga något i det du skriver. Folkpartiet är för djurrätt, Centerpartiet är för grisknorr. Men visst var väl ändå även PP även väldigt fokuserade i EU-valet?

      Och inför riksdagsvalet är det nog faktiskt bredd som gäller.

      • Jerker Montelius skriver:

        Är du säker på det.Valresultatet verkar inte tyda på det. Jag skulle säga trovärdighet var det viktigaste i det kommande valet. Den breddning som skett verkar ju inte ha hjälp nämnvärt.

      • Kloker skriver:

        Nej, säker kan varken jag eller någon annan vara🙂

        Vad jag menar är att möjligen kan man utläsa ur valresultaten att väljarna vill ha smalare partier till EU-valet. Men i riksdagsvalet 2009 var PP ett trefrågeparti och det gick inte bättre då än det gjorde nu i EU-valet. Kanske är det så att väljarna föredrar breda program till riksdagen och smala program till EU-parlamentet.

    • Gustav skriver:

      Givetvis ska vi behålla våra fokusfrågor. Breddningen handlar om att ta ställning i ”alla frågor”. Vi behöver tvätta bort den felaktiga bilden att piratpartiet endast är ett enfrågeparti.

      Sen ska allt breddningsarbete ha koppling till våra kärnvärderingar.

      Min upplevelse är att folk sympatiserar med vad vi tycker, men att de inte vill lägga sin röst på oss för att vi ”endast har åsikter på nätet”.

      • Kloker skriver:

        Jag håller med och jag tycker att först ta fram ett principprogram och först därefter börja bredda var strategiskt.

  3. Peter skriver:

    Just det, inget är viktigare än att bekämpa rasismen. Varför inte inleda ett mer organisarat samarbete med Revolutionära Fronten, Anti Fascistisk Aktion och rapgruppen Kartellen? Eller varför går du inte över till någon av dessa grupperingar så att du verkligen kan kämpa för den fråga du brinner mest för?

    • Gustav skriver:

      Jag skulle aldrig få för mig att samarbeta med grupper som romantiserar användandet av våld.

      De frågorna jag drivs mest av är de frågorna (pp) gick till val på. Piratpartiet har starka åsikter om alla människors lika värde, men vi har inte varit så bra på att lyfta upp dem.

Kommentera

