Är mobilen den nya bilen?

Sveriges radio har sänt tre avsnitt av programmet Bortom bilen. I programmet undersöker de värderingsförändringar som har skett i synen på bilen. Det är allt färre ungdomar som tar körkort, och de som tar körkort gör det allt senare.

I andra avsnittet ställer reportern frågan om bilen har ersätts av (mo)bilen? Tycker att det är minst sagt en bra fråga. Om man ser bilen som ett kommunikationsverktyg är det rimligt att tänka sig att mobilen bitvis ersatt bilens funktion. Tidigare behövde du vara på samma fysiska plats som dina vänner för att ni ska kunna kommunicera, men mobilen kan du kommunicera på distans.

Ibland har jag hört att bilen är en frihetsmaskin. Ska själv erkänna att jag aldrig har upplevt en större känsla av frihet än när jag satte mig själv, med mitt nya körkort, bakom ratten. Det uppstod en känsla av att jag kan ta mig vart jag vill, när jag vill. I staden är dock inte bilen samma frihetsmaskin som det en gång var. Bilen tar plats, du sitter fast i köer, leta parkering. Bilen är ett hot mot att cyklister och gångtrafikanter. De stora vägarna inne i staden skapar buller och avskiljer människor ifrån varandra. Innanför bilens stålbubbla är dessutom alla utanför bilen ett hinder för dig som kör.

En bil kostar mycket pengar och den ser ut att bli allt dyrare att äga och köra. Det är färre som prioriterar de utgifterna. Allt fler lägger däremot stora summor på att ständigt ha den senaste mobiltelefonen med ett abonnemang, det har blivit lite av en status symbol. Med mobilen kan man kommunicera med vem man vill, när man vill. Det finns en liten frihetsaspekt i detta verktyg. Den vanligt förekommande mobilen fanns inte för 25 år sedan, då regerade bilen fortfarande.

Vågar nästan påstå att majoriteten av alla som är under 30 år skulle, om de var tvungna att välja, ta mobilen framför bilen. Svaret skiljer sig säkert något åt mellan landsbygd och stad. Framtidsprognoserna säger dock att urbaniseringen endast kommer att öka. Fler och fler flyttar in till staden. För att göra storstäderna trivsamma att bo och leva i tror jag att bilen ska ges minimalt utrymme, däremot ska vi bygga nya och snabbare basstationer för att skicka data. Kan det vara så att mobilen har blivit den nya bilen?

Taggad , , ,

Kommentera

