Dags för film- och musikindustrin att lära sig av datorspelsbranschen

Idag avslutas Dreamhack Summer i Jönköping. Det är världens största datorspelsfestival. Bland de mest spelade datorspelen på Dreamhack finns League of Legends (LoL) och Minecraft. LoL är ett free-to-play spel. Det innebär att spelet är helt gratis att hämta hem och spela. Nytt material låses upp allteftersom du spelar. Du kan genom mikrobetalningar få tillgång till extra material, samt komma snabbare vidare i spelet. Dock blir du inte varaktigt bättre än de andra spelarna för att du väljer att betala.

Skaparna bakom spelet, Riot Games, har varit smarta. Jämfört med sina föregångare kostar spelet ingenting att spela, vilket gör att de lätt kan attrahera nya spelare. Riot Games gjorde dessutom spelet väldigt enkelt för folk att spela – men svårt att behärska.

Ett annat populärt spel är det svenska spelet Minecraft, av Mojang, som i likhet med LoL är gratis att hämta och spela. När du hämtar hem Minecraft kan du välja att hämta det gratis eller att betala för det. Trots att det går att hämta fritt väljer ändå ett stort antal fans att betala för spelet. Både Mojang och Riot Games tjänar pengar på sina spelare.

Film- och musikindustrin borde lära av datorspelsbranschen. I stället för att försöka stoppa delandet av musik eller film så borde företagen uppmuntra fansen att dela med sig. Företag som Riot Games och Mojang visar att det går att tjäna pengar utan att skicka polisen efter fansen. Folk betalar för saker som de tycker om. Ingen tvingar spelare att betala för varken LoL eller Minecraft, ändå gör tusentals människor det.

Den gamla film- och musikindustrin gör allt för att motarbeta försök att trampa upp nya stigar i kulturlandskapet. De myglar fram lagar genom lobbyism. De åsidosätter människors privatliv, yttrandefrihet och meddelarskydd för sin egen vinnings skull. Fildelningssajter jagas med blåslampa och skräms att stänga ner verksamheten.

Vi unga pirater applåderar de delar av datorspelsbranschen som visar att det med nya affärsmodeller både är möjligt att göra spelutveckling lönsamt och tillåta fri kulturdelning. Fri kulturdelning stimulerar både produktion och försäljning av kultur. Det är både dumt och onödigt att genom lag eller tekniska medel begränsa människors möjlighet att dela kultur mellan sig. Vi unga pirater vill reformera upphovsrätten så att all icke-kommersiell kulturdelning är laglig, en sådan reform skulle bättre tjäna både kulturskapare och kulturkonsumenter i den nya tidens kulturlandskap.

Annonser
Taggad , ,

One thought on “Dags för film- och musikindustrin att lära sig av datorspelsbranschen

  1. urbansundstrom skriver:

    Reblogged this on Urbansundstrom’s Weblog.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s