Pressmeddelande angående K-kassan

Idag släpps Kopieringskassan (K-kassan), en kassa där medlemmarna solidariskt betalar varandras fildelningsbot.

Genom medlemsavgiften på 249 kronor om året betalas alla medlemmarnas böter för upphovsrättsbrott på internet (när fildelningen skett över så kallad peer to peer-teknik, som bittorrent och DC++, och när fildelningen skett utan att pengar tjänats).

Varför gör vi det här?
– Det här handlar inte om att folk ska kunna bryta mot lagen. Internet är en svårnavigerad djungel när det kommer till upphovsrätt, och därför är det väldigt svårt att veta vad som är lagligt och olagligt, säger Isak Gerson, som driver K-kassan. Jag tror att många upplever en rädsla för att få sin framtid förstörd genom skuldsättning för att de inte riktigt vet vad som gäller. Får man streama? Vad händer om ens barn laddar ner? Internet är det bästa som har hänt sedan skivat bröd och det är viktigt att folk inte slutar använda det för att vi har ett otidsenligt regelsystem.

2011 var det nio fildelningsfall i rätten, 2012 var det tio fildelningsfall och i år har fyra domar mot fildelare redan fallit. Hemsidan 5101.se sammanställer hela tiden information om vad som händer i rätten och på polishusen med fildelningfall. Specialgruppen av poliser och åklagare som jobbar speciellt med fildelningsfall har växt sedan den startades för ett par år sedan, och kommer troligen att fortsätta växa, säger Isak Gerson. Enligt rikspolisstyrelsens senaste rapport om fildelningsbrott vill de prioritera upp frågan.

För mer kontakt, hör av er till

Isak Gerson, medlem i K-kassan och VD för Sharing is caring AB
isak@k-kassan.nu, 073-876 08 54

Länkar:
http://k-kassan.nu
Hemsidan Brottskod 5101 har sammanställt alla de senaste årens fildelningsdomar http://5101.se/sammanstallda-domar/
Polismyndigheternas handläggning av ärenden om immaterialrättsliga brott. Tillsynsrapport 2013:2 http://www.polisen.se/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Rapporter/Publicerat—Nationellt/Ovriga-rapporterutredningar/Inspektion/Handlaggning-av-arenden-om-immaterialrattsliga-brott/

Taggad ,

6 thoughts on “Pressmeddelande angående K-kassan

  1. Pling! Nu har jag betalt in mig. Awesome.

    • Gustav skriver:

      Vad kul! Tillsammans är vi starka.

      • Jag hoppas ni (och jag förutsätter att Isak får detta meddelande) är snabba på att flytta pengarna BORT från Paypal, med tanke på hur de lär reagera när de upptäcker vad er verksamhet är.

        Jag skulle dessutom gärna vilja kunna betala med bitcoin såväl som kontant (eller direkt in på ett relativt pålitligt bankkonto).

      • Gustav skriver:

        MMN:

        Bitcoin tycker jag absolut att K-kassan ska ta emot. Det finns utvecklade plugins till wordpress att använda så det borde gå att sätta upp relativt enkelt.

        Paypal är absolut inte det bästa systemet, men det fungerar. Håller med att man ska inte låta pengar ligga hos dem, de är ju kända för att ha en konstig policy.

  2. Björn Persson skriver:

    Det där påståendet att Internet är det bästa som har hänt sedan skivat bröd, det håller jag absolut inte med om! Jämförelsen är direkt absurd. Internet spelar inte alls i samma division som skivat bröd. Bleve jag tvungen att välja mellan Internet och skivat bröd så skulle jag inte tveka en sekund: Jag har inget emot att skiva mina limpor själv.😉

Kommentera

