Om spotifiering och kolonialism

Fredrik Edin har skrivit en bra artikel i tidningen Arbetaren, Premiumkonto hos kolonialismen.

Edin drar paralleller mellan kolonialismen och spotifieringen av samhället.

Spotifieringen innebär att den här så kallade långa svansen av nischkultur klipps av. När ett företag väljer ut den kultur de vill sälja handlar det i första hand inte om kvalitet. De gör en marknadsmässig bedömning där det inte är en fråga om bra eller dåligt utan om det går att sälja i stora volymer eller inte. Företaget tillhandahåller sedan det som bedöms kunna sälja, men till en precis så låg kvalitet de vågar utan att riskera att förlora kunder. Utbudet förändras alltså också vid spotifiering. Det blir kvantitativt mindre och kvalitativt sett sämre.

Taggad ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s