Om omskärelse

Igår publicerades en artikel av mig i Dagen om manlig omskärelse.

Driver åsikten att manlig omskärelse av småbarn är ett oförsvarligt ingrepp på barnens integritet. Omskärelsen är ett irreversibelt ingrepp som aldrig kan göras ogjort.

Omskärelse må vara en gammal religiös och kulturell tradition, icke desto mindre måste vi kunna kritisera denna ritual för vad den faktiskt gör. Notera att omskärelse utförs både inom kristendomen, judendomen och islam. Dessutom sker det även i Sydkorea och i vissa afrikanska länder. Kritiken mot omskärelse handlar inte om att peka ut vissa grupper.

Gör liknelsen mellan brännmärkning av boskapsdjur och omskärelse. Min poäng är att båda handlingarna är ett uttryck för ägandeskap. I båda fallen utför man ett smärtsamt ingrepp, utan offrets uttryckliga vilja, i syfte att märka det permanent för såsom tillhörande i en viss grupp.

Isak håller inte med mig.

Taggad

12 thoughts on “Om omskärelse

  1. Jerker Montelius skriver:

    Jag tycker du har gott på fötterna i den här debatten. Stå på dig. Jag förstår inte vad Isak tänker på/med när han kritiserar dig i o m det här.

  2. Magnus skriver:

    Jag trodde könsstympning var förbjuden i Sverige.

  3. Anders Troberg skriver:

    Jag håller med dig och Jerker. Stå på dig, det här är en viktig fråga.

  4. Sgt. Stinger skriver:

    Jag håller med dig Gustav, men jag kan också förstå isaks kritik mot vilken tidning du har valt att publicera detta inlägget i.

  5. Gustav Svensson skriver:

    Det är lätt att hävda att man måste vara villig att kompromissa när det är de andra som ska ändra på sig…

    Oavsett åsikt i frågan så var det en väldigt onyanserad debattartikel. Kom igen med mer nyanserade argument som gör att man kan ta debatten på allvar.

    • Gustav skriver:

      Hej Gustav!
      Diskussionen dyker upp sakta ibland. Regeringens hållpunkt är att manliga omskärelse ska finnas kvar som det är idag. Jag tycker att det är viktigt att presentera ett alternativ till regeringens. Vill göra det klart att vi står upp för barnens integritet.

  6. Oldtimer skriver:

    @Gustav Svensson:
    ”onyanserad”? Det handlar ju om att sätta stopp för ett gäng religiösa stollar som vill skära sönder småpojkars penisar. Hur mycket mer nyans behöver man ha? Debattartikeln listar massor av argument mot detta övergrepp och det enda förespråkarna har att komma med är ”så har vi alltid gjort” och ”ni är dumma rasister”.
    Jag fattar inte ens hur det kan vara en debatt om saken. Det här sjuka beteendet måste helt enkelt upphöra nu.

  7. Mackan Andersson skriver:

    OK – kan vi ta ett par faktakollar här?

    Sedan 2001 får omskärelse enbart ske inom sjukvården, och med smärtlindring. Det finns möjlighet för vissa speciella religiösa funktionärer att söka speciellt tillstånd via socialstyrelsen och det rör sig om en handfull människor i Sverige. Dessa personer måste ändå ha med sjukvårdsutbildad personal med smärtlindring som specialitet.

    Många som invandrat till Sverige väljer att göra ingreppet vid semesterresa till hemlandet, helt enkelt för att ingreppet är lågprioriterat i den svenska sjukvården. Men sedvänjan är även där att omskärelse sker i sjukvården. I flera fall med laser.

    (Sedan finns det väl skäl att förmoda att Gustav Nipe kommer få folk som faktiskt läst Nya Testamentet att skriva hur fel han har om omskärelse som en kristen tradition, men det är strängt taget en metadebatt. Eller i alla fall en teologisk. Låt oss bara konstatera att det är Den Största Frågan i Den Unga Kristenheten. Och man kom fram till att – nej – Gud lägger ingen vikt vid förhudar.)

    Jag håller med Gustav i sak – det är en integritetsfråga och jag tycker att vi som pirater borde belysa det. Men jag är lite störd över retoriken som jag inte känner igen från PP utan från direkt främlingsfientliga partier.

    Och jag tänker att det finns risk att de frågor och aspekter som är viktiga – den personliga integriteten – drunknar i en debatt om vilka felaktigheter och fördomar som artikeln dessvärre har. Det är onödigt och det hade gått att undvika. Genom att googla ”omskärelse i sverige” och läsa de fem första länkarna som kommer upp.

  8. Kjell skriver:

    Jag instämmer 100% i vad du skrivit i din artikel.
    När argumenten tryter tas ”rasist-kortet” fram.
    Det finns inget rasistiskt i din artikel vad jag kan se.

    @Mackan Andersson
    Smärtlindring på spädbarn är svårt då toleransen mot dessa läkemedel är liten.
    Det kan tom leda till dödsfall.
    Därför ges smärtlindring med viss sparsamhet.
    Det finns kristna grupper som praktiserar omskärelser mer eller mindre.
    T ex Kopterna är kristna och praktiserar omskärelser.

    Min uppfattning är att omskärelser är inget annat än en barbarisk rit som syftar till sexualkontroll.

    Läs gärna http://circleaks.org/index.php?title=Main_Page

  9. patrik skriver:

    Omsäkrelse ska bort isverige för det är en ren barbarisk rit som härstamar från mindre civiliserade tider och att det är lagligt i Sverige år 2012 visar hur ociviliserat svenska samhället är än i dag sedan kan vi intala os bästa fan vad vi vill.

    Så enkelt att ska omskärelse av småpojkar vara tillåtet så ska det vara det på småflickor med av ren jävla princip. Skiter i vem som får ondast eller mäst men för livet. Kan ni inte föreställa er omskärelse av småflickor men det är okej på småpojkar så är det seriöst dags att fundera på hur det står till där hemma på loftet för båda är sjuka ideer att utsätta ett barn som inte kan försvara sig för.
    kriminelt borde det vara att ta ett sådant beslut för ett barn och bör straffas lika hårt som våldtäckt på barn minst.

    Personligen är jag imot ALLT som inebärt stympning av ike myundiga personer i annat än livsohtande eller av andra medecinska skäl där det är ett måste och även övriga religösa riter bör inte vara tillåtna som dop etc då folk märks för livet. Specielt i ett land där majoritet är Ateister men samtidigt tvigast majoriteten in i en kristendom dom själva måste gå ur men tyvär dop etc kan inte göras ogjort.
    Allt sådant borde enligt lag enbart kunas ta av individen vid sin 18 års dag. Lite vid sidan om men detta visar hur ociviliserade vi fortfarande är som ett folk där vi rättfärdigar fysisk och psykisk åkomma på små barn pga våra egna övertygelser. Bara totalt jävla sjukt och det fins INGA argument som håller som rättsfärdigar varken omskärelse eller annan könstymponing eller att tvinga in idivider i en religon eller annat fören denna kan bestäma själv vad för samhörighet denna vill och och vad för pris som måste betalas.
    Som piratpartist hoppas jag PP står bakom stop mot Omskärelse och att det valet helt försvinner tills individen är 18 och kan göra vad den vill med sin kropp själv. Lite lustigt att du inte kan få tatuera dig men av med förhuden är iget problem om du är 12 månader gammal och du får inte ens bestämma själv om du vill förlora dina 20000 nervceller som sitter där också.

    Och jag har då aldrig hört att det skulle vara nåt racistiskt att v ara i mot omskärelse. Rent trams låter det som. Som jag ser det så ska man följa ett lands lagar om man flyttar dit. Som det gammla språket säger så får man ta seden dit man kommer. Är omsäkrelse olagligt så är det bara att anpassa sig. Gillar man inte ett land är det bara att låta bli att flytta dit och har man inget val så får man ju följa lagarna eller ska det vara tillåtet att begå andra brott då med eller var går gränsen? Personligen anser jag att religon eller kultur inte ska styra lagar utan sunt förnufft ska styra lagar. En individ ska inte berövas viktiga val tidigt i livet som inte kan ogöras och så enkelt är det.

  10. Johanna Sjödin skriver:

    Har du inget Flattrkonto? Jag vill flattra dig för detta inlägg.

    En del skriver om att respektera minoriteter, men missar att det inte är de vuxna som vill omskära barn som är i minoritet utan de som de vill avlägsna förhuden på, barnen.

    • Gustav skriver:

      Jag håller helt med dig Johanna.

      Har försökt vid något tillfälle att koppla ihop flattr och denna bloggen, men har inte lyckats. Om det finns en efterfråga för att skaffa flattr här så ska det nog kunna lösas. 🙂

Kommentera

