Gruppen övriga stiger i SCB:s senaste mätning

Idag släppte SCB sin partisympatiundersökning för november månad. SCB skriver:

Övriga partier skulle vid val i november få 1,2 (±0,2) procent av rösterna. Bland övriga partier är Piratpartiet och Feministiskt initiativ störst.

Förra veckan syntes piratpartiet för första gången i en mätning på flera år och fick 1,1%.

Jag tror att det är breddningsarbetet som börjar ge resultat. Många människor har varit tydliga med att de håller med piratpartiet i dess åsikter, men att man inte tänker rösta på partiet därför att vi driver för få frågor. Vi har tagit till oss av denna feedbacken och arbetar därför på att bredda vår politiska bas.

Taggad ,

4 thoughts on “Gruppen övriga stiger i SCB:s senaste mätning

  1. Ano Nym skriver:

    Jaså? Folk är konstiga. Att ni är ett enfrågeparti (eller var ett sådant) ser jag som något positivt. Att hantera många frågor gör ju bara risken större att det är någon fråga där partiets ställning är så motsatt den egna, att man helt enkelt inte längre kan tänkas rösta på er längre.

    Jag skulle till exempel vilja kalla mig själv milt invandringskritisk (überrasistisk om man mäter med medias mått), och PPs invandringspolitik måste man väl nästan kalla extrem.

    Jag är övertygad om att den kommer att leda till ökad arbetslöshet både för invandrare och ”ordinarie svenskar”, ökad segregering, mindre skattemedel över till annat än bidrag och att våldsbrott skjuter i höjden.

    Men det är kattpiss i jämförelse med det som väntar om inte kontrollsamhället stoppas, så jag röstar i alla fall PP.

  2. Gustav skriver:

    Hej!

    Vi kommer fortfarande att prioritera frågorna integritet, kultur och kunskap. Men jag tror att många människor vill veta var pp står i andra frågor också. Det ger en känsla av osäkerhet annars om man inte berättar vad man tycker.

    Svenska medborgare har varit tydliga med att de inte tänker lägga sin röst på ett parti som inte är ”allmän politiska”. Om vi vill ta mandat i de beslutande församlingarna så måste vi ta hänsyn till detta. Jag är övertygade om att vi måste ta dessa mandat för att faktiskt kunna påverka.

    • Ano Nym skriver:

      Jaha, annars kan man ju vara tydlig med att inte tycka någonting i andra frågor (rösta blankt), skulle folk ogilla det också? Jag förstår att fler skulle överväga att byta parti till er om er övriga politik ligger nära det de röstade på förut, men blir det inte så att ni distanserar er från de andra partierna då, så att steget blir större för de väljarna?

      Å andra sidan är ju i princip alla andra partier samma sak under skalet, så det kanske bara är ”jag röstar på X för att jag alltid har röstat på X” som gäller för de flesta. Det enda parti som sticker ut är ju SD, och egentligen sticker de inte ut så långt heller.

      (Jag är samma Ano Nym som skrev den första kommentaren, men jag fick en annan avatar, antagligen eftersom jag använder anonymiseringsverktyg som förändrar olika saker)

      • Gustav skriver:

        Hej igen Ano Nym,

        problemet med att säga att man ska rösta blankt i andra frågor som inte är partiets fokusfrågor är att vi i så fall blir en väldigt dålig förhandlingspartner. Så länge Piratpartiet inte får mer än 50% i ett riksdagsval så blir det svårt att få någon form av genomslag i ett parlamentet.

        Fördelen med den gamla vågmästarstrategien, som vi hade, var att den skull medföra en bra förhandlingsposition för oss. I utbyte mot att vi skulle få stöd för våra frågor så hade vi backat upp några andra partier.

        Om vårt mål är att få 5% i riksdagsvalet, första gången, så tror jag det räcker med att vi är tydliga med vad vi vill. Jag ser gärna att vi distanserar oss från de andra partierna. Medborgarna ska kunna se tydlig skillnad mellan Piratpartiets politik och de övriga. Jag tror dessutom att fler kommer rösta på Piratpartiet om det är uppenbart vad vi står för.

Kommentera

