Med nolltaxa minskar våldet

Denna text publicerade på SVT Debatt under valborg. Lite tråkigt att redaktören använde ordet gratis i rubriken. Det finns givetvis ingenting som är gratis, alltid någon som får betala. En nolltaxa-reform finansieras med att en högre andel av kollektivtrafiken betalas med skattsedeln.
Med gratis kollektivtrafik försvinner våldet
Publicerad 30 april, 2012 – 12:00

På nätet har det den senaste tiden cirkulerat ett videoklipp där en 28-årig kvinna trycks ner på golvet i en spårvagn av ett flertal kontrollanter från Västtrafik. Kontrollanterna misstänkte kvinnan för att planka, men i själva verket hade hon stämplat sin biljett enligt reglerna.

Kvinnan kände sig orättfärdigt behandlad och motsatte sig det våld kontrollanterna utsatte henne för. Västtrafik vidhåller att kontrollanterna agerade korrekt i fallet men medger att det kan finnas andra fall där kontrollanter använt alldeles för mycket våld.

Kontrollanter som är medlemmar i Kommunal har uppmanats att stanna hemma. Kommunal känner att på grund av många människors starka reaktion mot kontrollanternas agerande finns det numera en hotbild mot kontrollanter.

Det här fallet är inte på något vis unikt för Göteborg eller andra städer: vi som åker kollektivt har säkert vid något tillfälle blivit vittne till våld.

Utan att moralisera i efterhand över vem som har gjort fel kan vi konstatera att en avgiftsbelagd kollektivtrafik kräver en stor portion våld att upprätthålla.

En stor del av personskadorna uppstår när väktarna omhändertar personer. Det händer ofta att konflikter uppstår med handgemäng som följd. Det finns också vittnesmål om väktare som missbrukat sitt förordnande och frihetsberövat ungdomar på felaktiga grunder, många gånger längre än vad lagen tillåter.

Våld och hot är även ett stort problem för personalen. Nästan allt våld mot personalen är relaterat till biljettvisering. Med avgiftsfri kollektivtrafik skulle detta våld försvinna, vilket skulle vara en avsevärd arbetsmiljöförbättring.

Kollektivtrafiken är inget vi kan kompromissa om. Den är en fundamental del av samhällets infrastruktur, och kanske den enskilt viktigaste förutsättningen för att länens ekonomiska och sociala liv ska hänga samman. Alla är beroende av att kollektivtrafiken fungerar; även de som inte använder den personligen.

Kollektivtrafiken är en samhällsservice som är till för att transportera människor dit de behöver ta sig. Den är till för oss och det är inte rimligt att vi ska stå i ett motsatsförhållande till den.

Idag utsätts både kontrollanter och resenärer för våld och otrygghet, något vi inte hade behövt med nolltaxa. Piratpartiet bör därför driva frågan att avgiftsfri kollektivtrafik ska införas.

Gustav Nipe, förbundsordförande Ung Pira
=========
I kommentarsfältet är det många som har frågat hur detta ska finansieras? På denna fråga har det skrivits spaltmeter med texter tidigare. Ett i urvalet är jag själv medförfattare till.
Annonser
Taggad ,

4 thoughts on “Med nolltaxa minskar våldet

  1. steelneck skriver:

    Ja, argumentationen är helt riktig, jag skriver bra detta för att visa att saken rent praktiskt kan bli komplicerad genom gränsdragning. Jag tror inte du menar nolltaxa på tåget mellan Kiruna och Malmö, snarare den kommunala bussen. Det är dock drygt 300km mellan Ritsem och Mårdsel i Gällivare kommun. Jaa du menar ”stadsbussen”, om vi nu ens kan kalla den alldelens övervägande delen av alla samhällen för städer. I många kommuner finns bara ett par lite större samhällen med vad vi strikt kan kalla lokalbuss, fast majoriteten av kommunens befolkning bor inte där. I exemplet med Gällivare ovan så finns bara en enda centralort. Vilka skall nu nolltaxan gälla för, var mellan tåg/flyg/buss och riket/länet/kommunen vill du dra gränsen?

    När då denna gränsdragning står klar så kommer vi till finansieringen, vilkas skattsedlar skall belastas och med hur mycket? Betänk här att det blir en faslig skillnad på beskattningunderlaget i hela detta avlånga land beroende på hur den tidigare gränsdragningen ovan görs.

    • Gustav skriver:

      I framtida artiklar ska det nog preciseras att det gäller storstäderna.

      Viktigt att komma ihåg är att redan idag finansieras stora delar av kollektivtrafiken via skattsedeln, det handlar alltså om en liten höjning.

      Jag tror vi ska börja med att prata om den kommunala kollektivtrafiken. I Stockholm och Göteborg är det mer aktuellt att diskutera länstrafiken, för att området är så stort.

  2. Don Kongo skriver:

    Stöder till fullo. Men efter två debattartiklar tror jag det står solklart att du måste skriva hur du menar att det ska fungera, verkligen INGEN bryr sig om kärnan så länge de kan haka upp sig på att det kommer kosta några kronor mer för just DOM. Framstår som solklart hur vi fick en borgerlig regering när man ser kommentarerna på bägge ställena och litet hopp om att bli av med dom så länge det är så…

    Btw krav på att lämna namn och email känns jävligt tidigt 2000-tal

    • Gustav skriver:

      Håller med dig i din analys. Behövs nog fler artiklar med lite sifferexercis för att göra det svart på vitt för människor. Att upprätthålla avgiftssystemet kostar mycket pengar och tid.

      Har tidigare filat på en text om varför nolltaxa gynnar medelåldersmän med bil, kanska ska damma av den och skicka iväg den!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s