Statlig Big Brother-show

Skriver idag tillsammans med Ingrid om den statliga Big Brother-showen som datalagringsdirektivet innebär.

Det är mycket svepskäl som fylls i debatten. Johan Lindander skyller hela tiden ifrån sig angående varför de ska rösta igenom direktivet. Sverige ”måste” införa direktivt, heter det. Senast jag undersökte saken så är Sverige en suverän stat som själv bestämmer vilken lagstiftning vi ska ha i landet.

Taggad ,

One thought on “Statlig Big Brother-show

  1. Gustav Wetter skriver:

    Jag håller helt och hållet med dig om att det hycklas en hel del med införandet av EU-direktiv – vissa direktiv är bevisligen jämlikare än andra. Jag är dock inte säker på att Sverige har någon (formell) makt att neka införandet, sista spåret av att Sverige som suverän stat försvann i samband med Lissabonfördraget hösten 2010. Någon som har bättre koll får gärna rätta mig om jag har fel men jag tror inte att ens en enig riksdag kan sätta sig emot beslut som är fattade av EU-maskineriet sen vi accepterade den nya grundlagen?

Kommentera

