ACTA-demonstrationer

Blev så glad idag när jag såg bilder från ACTA-demonstrationerna runt om i landet. Det känns jättebra att så mycket människor engagerar sig.

Hade själv sedan lång tid tillbaka planerat en resa till inlandet så jag kunde själv inte deltaga.

Det är viktigt att vi skickar signaler till regeringen att vi inte tänker låta detta korrupta handelsavtal gå igenom obemärkt. Vi vet att de krypter omkring med särintressen i sängkammaren.

I höstas höll regeringen en hearing om ACTA och bjöd endast in specialla intresseorganisationer. Tänkte att det låg i regeringens intresse att informera medborgarna i landet om vad som händer. Så jag traskade in på deras hearing men blev stoppad av personal. Jag berättade vem jag är och om mitt intresse av avtalet. Personalen antecknade och gick sedan in i rummet, där de olika intresseorganisationer satt.

De röstade om ifall jag skulle få komma in eller ej. Givetvis fick jag inte komma in och lyssna. Vi måste ha en transparant regeringen. Det är fel att bjuda in särintressen och låsa allmänheten ute.

Taggad ,

5 thoughts on “ACTA-demonstrationer

  1. jeffer skriver:

    Bra att du tar upp och visar på egna direkta erfarenheter av lobbyisternas och etablissemangets syn på hur viktiga beslut skall fattas och genomdrivas. Inget vanligt folk eller alternativa åsikter, bara den strikt etablerade maktens förespråkare har tillträde till debatt, diskussion, beslutsfattande och genomförande. Alla andra är bara själlöst röstboskap som ska hånas, stukas, underkasta sig och bestraffas.

    Det finns två sorters människor: de som skall trampa (de själva) och de som skall trampas på (oss alla andra).

    Ju mer vi gör detta tydligt genom att visa på våra egna och andras erfarenhet, desto snabbare kan vi – den stora massan vanligt folk – inse hur svaga vi är som ensamma individer, men också hur starka vi kan bli om vi samlar oss mot de som vill oss illa.

  2. nejtillpirater skriver:

    När får jag som medborgare insyn i hur Anonymous agerar och kan rösta om detta? Eftersom Anonymous är ickedemokratisk och helt utan transparens så borde PP öppet ta avstånd från denna grupp.

  3. broskbenny skriver:

    Grymt Gustav. Du borde haft med dold kamera 🙂

Kommentera

