Fildelningsrättegång imorgon i Nacka tingsrätt

Imorgon är det årets första fildelningsrättegång.

Den misstänkte står åtalad för att ha möjliggjort kopiering av ett 60-tal filmer via bittorrent. Så många filmer har aldrig någon åtalats för tidigare.

Händelsen utspelar sig i Nacka Tingsrätt klockan 13:00. Jens ”Snabba cash” Lapidus är försvarsadvokat. I andra ringhörnan har vi Nationella gruppen mot immaterialrättsbrott.

Rättighetsalliansen Europa Ab, tidigare Antipiratbyrån, är inkallade som vittne. Deras vittnesed borde låta något i stil med ”Här med lovar jag på heder och samvete att sälja mig till högstbjudande företag.” Undrar vad det vittnet får betalt per minut av Hollywod för att säga sanningen?

Vi borde istället tacka den misstänkte för att hen har gjort en viktig kulturgärningen, när hen upplät sin bandbredd till att sprida information till andra människor.

Kopiera och sprid.

Ung Pirats sammanställning över alla fildelningsrättegångar.

Taggad , , , ,

9 thoughts on “Fildelningsrättegång imorgon i Nacka tingsrätt

  1. Brotherbig skriver:

    jag har en center partist i min klass som tycker det är rätt åt han men liksom det är bara film Hollywood tjänar biljoner på mindre en ett år och så ska dom klaga att en kille i Sverige laddar ner och sprider ut dom men liksom om detta ens var en halv dan lag så skulle bokstavligen hela min skola behöv gå till tingsrätten denna lag är bara löjlig men hej vi kan se en sak positivt det där förslaget SOPA vart ner taget vita huset kommer inte att god känna den så youtube Facebook fucking hela internet dodge a bullet där eller hur.

    P.S: jag är en lat jävel som skriver denna text under influens av Skrillex nya skiva.

  2. Zudden skriver:

    ”Hen”??? Är den åtalade en höna? Det heter väl i alla fall antingen ”han” eller ”hon”?
    Skärpning!

  3. Helgonet skriver:

    Spännande med Lapidus som försvarsadvokat. Det kanske är snabba cash som fildelats? Det vore skoj.

  4. floodis skriver:

    Vet vi varför de valde just denna person? Jag menar hur kunde de samla tillräckligt med information om personen för att kunna begära ut hens personuppgifter?

  5. Dennis Nilsson skriver:

    @floodis

    Skulle jag inte ha några skrupler, som Rättighetsalliansen Europa AB, så skulle jag betala en slant under bordet, till den ”skådespelare” som blir dömd i domstol.

    Detta för att få fram ett ”föredömligt” prejudikat.

    Följ upp hur denne ”skådespelare” och dennes anhöriga och familj lever sitt liv om några år…

  6. floodis skriver:

    Jag tvivlar inte på de tar till tvivelaktiga metoder i sitt arbete. Bland annat därför vore det bra om vi i varje fall visste hur de gått tillväga. Så vi kan göra det journalister inte gör.

  7. […] går årets första fildelningsrättegång av stapeln. I samband med detta lanserar Ung Pirat sin kampanj, Brottskod […]

Kommentera

