Att rippa en lånad e-bok

I slutet av förra året började jag ge mig in i diskussionen om biblioteken och ”e-boken”.

Idéen om att låna en digital fil är rent trams. Digitala filer är inte knappa resurser. En annan person kan få en digital kopia av mig utan att min fil försvinner. Det är därför rent skojeri av bokbranschen att erbjuda biblioteken DRM-skadad nedladdning, även kallt att ”låna” en ”e-bok”.

För att bekräfta Per-Olof Ågrens tes 50:  E-böcker kan inte lånas ut, testade jag i förmiddags att rippa min första ”lånade” ”e-bok” från ett folkbibliotek i Sverige.

Jag surfade in på ett folkbiblioteks hemsida, blev vidarbefodrad till Elib. Valde boken jag ville ”låna” och hämtade hem boken i .epub-format. Använde mig sedan av Walcks guide och script för att dekryptera filen på min hårddisk. En utmärkt guide som jag kan rekommendera om man vill ”låna” en ”e-bok” på obestämd tid.

Skattebetalarna blir rånade på 20 kronor varje gång en ”e-bok” laddas ner. Som medveten skattebetalare är det ens plikt att inte slösa på det gemensamma, därför ska vi ta bort spärrarna på våra filer så att vi slipper låna om dem.

Biblioteken ska ges möjlighet att distribuera sitt material utan artificiella begränsningar. Det är en politisk handling att rippa ”lånade” ”e-böcker”.

Maintain hardline kopimi.

Uppdatering: Länken till Walcks guide var fel. Har rättat till det nu. Tack till kommentatorfältet.

Taggad , ,

10 thoughts on “Att rippa en lånad e-bok

  1. Jörgen Lindell skriver:

    Länken till guiden funkar inte…

  2. E-mannen skriver:

    Trolig länkfix för de som har böcker där lånetiden snart går ut och inte hinner vänta på att Nipe fixar 😉
    http://jonatan.walck.se/weblog/Tutorial:_Circumvent_Adobe_ADEPT___40__EPUB_and_PDF_DRM__41__/

  3. Säg, finns det någon bra samlingssida för rippade epub-böcker?

  4. Hassizle skriver:

    Länken till guiden funkar inte.

  5. Ralle skriver:

    Någon uppdatering gällande en fungerande länk till guiden?
    eller tips om en liknande guide för Mac

    tack på förhand

Kommentera

