Arbetsmiljö

Har äntligen skaffat en ny dator till ung pirats kansli. Det är en asus zenbook. Tidigare har jag använt mig av en MacBook.

I somras testade jag att installera ubunt på den, men det fungerade inte bra. Har retat mig på att köra ett stängt OS när vi förespråkar öppen mjukvara.

Det finns viktiga principiella skäl att föregå med gott exempel. Nu är det gjort och jag kan koncentrera mig på större uppgifter.

I framtiden vill jag kunna köpa datorer med fri hårdvara, det hade underlättat mycket för utvecklingen.

Taggad , ,

3 thoughts on “Arbetsmiljö

  1. Robert Andersson skriver:

    Vad menar du med fri hårdvara och varför är det viktigt? Stallman har behandlat ämnet http://www.linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=1999-06-22-005-05-NW-LF

    • Gustav skriver:

      Med fri hårdvara menar jag att specifikationerna är tillgängliga så att man kan skriva drivrutiner till dem. Det går inte att använda alla funktioner till datorns touchpadden, för att det finns patent-problematik. Patent hindrar mig från att använda multi-touch.

      Kanske är det bättre att använda ordet öppen hårdvara istället för fri hårdvara?

  2. E-mannen skriver:

    Robert tar upp en 12 år gammal artikel av Stallman. Jag vet inte riktigt hur relevant den är nu, den är till exempel skriven före https://en.wikipedia.org/wiki/Tivoization debaclet. Jag skulle tro att Stallman delvis har reviderat sin uppfattning efter det.

    ”Because copying hardware is so hard” har dessutom luckrats upp under de här 12 åren. Stallman nämner ”programmable logic devices” som software, jag tror att det numera bakas in rätt hårt som en del av öppen hårdvara även om Stallman möjligen har rätt rent tekniskt. (På samma sätt som att diskutera bandbredd är aningen konstigt då det ursprungligen hade en annan betydelse än ordet har nu).

Kommentera

