Säkerhetskontrollen på Arlanda

image

Gick nyligen genom säkerhetskontrollen på Arlanda.

Blir lika förbannad varje gång hyrsnutarna ska: scanna min väska, tvinga mig att ta av mig bältet, förhöra mig om vad jag har har i väskan. Sen ska min kropp eftersökas på metallföremål, först med en apparat och sedan taffsandes av en hyrsnut.

Reglerna för säkerhetskontrollerna på flygplatser är konstruerade så att de rika människorna som har råd att flyga i mindre plan, plan med passagerar på under 20 stycken, slipper förnedringen av hyrsnutarna.

Kan lova att Securitas vd flyger omkring i egna små jetplan och slipper underkasta sig sina hyrsnutars arbete.

Hela outsourcingen av polisarbete ger mig rysningar längs ryggen.

Taggad , ,

13 thoughts on “Säkerhetskontrollen på Arlanda

  1. Man funderar ju på vilka det är som söker jobben som hyrsnutar. Kanske inte personer som är intresserad av rättvisa och folkets bästa.

    • Jobba som ”hyrsnut” gör nog framför allt de som behövr en inkomst. Jag har svårt att tro att de som söker sig dit har som främsta mål att få misshandla andra med batonger och jag tror inte heller de reflekterar så mycket över samhällspåverkan av ”outsourcingen av polisarbete”.

      Den viktiga frågan är snarare vilka det är som skapar möjligheten för ”outsourcingen av polisarbete”. Det är knappast de som jobbar där…

      • Gustav skriver:

        Håller helt med om att det är de politiska besluten som är fel. Dom flesta som jobbar som hyrsnut på Arlanda är nog glada över att ha ett jobb, speciellt med en ungdomsarbetslösheten på 30%.

    • Anders Troberg skriver:

      Rangordningen är ungefär så här:

      De som inte klarar att bli yrkesmilitärer blir poliser.
      De som inte klarar att bli poliser blir väktare.
      De som inte klarar att bli väktare blir dörrvakter.
      De som inte klarar att bli dörrvakter blir sopsorteringsinspektörer på tippen.

  2. emm skriver:

    Ni har ju noll koll. Hur glada skulle ni vara om någon börjar vifta med kniv eller detonera en laddning. Eftersom det finns lagar om detta har det ju troligen hänt. Jag är då jävligt tacksam för att det kollas noga har inte lust med våld/mord eller en krasch under min flygning. Ni har ju totalt missat poängen med en säkerhetskontroll. Börja åk tåg om ni tycker det är skit med säkerhet

    • Gustav skriver:

      Hej,

      det skulle vara tråkigt om någon började vifta med en kniv eller sprängde en bomb. Dock skulle det även vara obehagligt om det skedde på på ett tåg, i buss eller i en hiss. Tänk om någon spränger en bomb i en skola? Det skulle också vara illa.

      Det läckte nyligen en internrapport som Securitas hade gjort på Arlanda. Där lyckades man vid 20 stycken olika tillfällen föra in bombattrapper innanför säkerhetszonen. Jag menar att dagens flygplanskontroller är mest ett spel för gallerierna. Om man verkligen skulle vilja göra någon illa är jag helt övertygad om att man kan göra det.

      Hur många sprängattentant skedde på svenska flygplatser innan vi skaffade dessa säkerhetskontroller? Inga. Trygghetsnarkomanin måste vända.

      • Emm skriver:

        Man kan ju inte bara tänka svenska flygplatser, en bomb kan ju finnas ombord och detoneras på väldigt olämpliga ställen. Jag kan lova dig att allt med säkerhetskontroll inte är ett spel för gallerian.
        Tänk också att om du passerar säkerhetskontrollen på Arlanda har ju du hela världen till ditt förfogande.

        Det är klart att man kan göra någon illa om man vill men det blir ju svårare och det är ju stor skillnad på att göra illa 1 eller 200.

        Sen hyrsnut vad menar du med det?

        Kan inte förstå att man ifrågasätter säkerhet tänk alla som jobbar på en flygplats dom vill ju kunna gå till jobbet utan att vara rädd för lufttrafiken är en utsatt plats.

  3. Gustav skriver:

    Emm:

    Med hyrsnut menar jag en person som har befogenheter som polisen har, men som är privatanställd.

    Fast är lufttrafiken en utsatt plats? Jag får känslan av att det begås mycket mindre brott på en flygplats än i övriga samhället.

  4. Harry skriver:

    Gustav

    Otroligt naiv inställning. Med tanke på den mediala slagkraften en bomb eller ett terrorangrepp på ett flygplan får är luftfarten ett extremt utsatt mål. Jag kan köpa att till viss del är säkerhetskontrollerna ett spel för galleriet, men det är en patrullerande polis eller Sveriges militära styrkor också. Dock så fyller dom även en funktion. Om du ska låta dina ”barn” resa själva, det finns 2 köer, 1 kö utan säkerhetskontroll, vem som helst får komma in, den är 5 minuter snabbare, sen finns den 1 kö där passagerare och personal blir kontrollerade, vilken skulle du välja för dina ”barn”. Jag tror att 95% av alla människor väljer kö 2.

  5. Joakim. skriver:

    Men ditt stolpskott….

    Du ifrågasätter ifall lufttrafiken är en osäker plats samtidigt som du klagar över att det är för hårt med säkerhetskontroller. Tänk lite nu pojkvasker för fan!

    Du tror inte luftfarten är säkrare pga ordentliga säkerhetskontroller?

    Sen kan du sluta ljuga också. Handdetektor, som du påstår att KONTROLLANTERNA använt sig av har inte använts på bra många år.

    Nästa gång du ska flyga, testa att läsa villkoren du godkänner när du köper din biljett. Där står det att du godkänner att underkasta dig en säkerhetskontroll. Du har två val, antingen godkänner du detta eller så tar du bussen som du pratar så hjärtligt om.

    Blir så trött på nissar som dig, tror sig veta allt men har inte en enda indian i kanoten.

    • Gustav skriver:

      Joakim,

      det står säkert i något villkor att jag har godkänt denna behandlingen. Du har inget annat val än att underkasta dig. Det fria valet tycker jag är lite av en myt här. Det är som Facebooks användaravtal. Vem har läst hela det avtalet när man blir medlem?

      Hur mycket säkerhetskontroller som flygplatsen ska ha är ständigt en avvägning. Jag tycker att den är onödigt överdriven idag.

      • Joakim skriver:

        Vänta lite nu…

        Du behöver röntga din väska och gå igenom en metalldetektor utan metall på dig. Är det så hemskt?

        Att du sen hittar på saker, handdetektorn tex, för att få din story att låta värre är bara pinsamt.

        Dig min pojk, har jag ingen som helst respekt för längre. Mythomaner bör spärras in.

Kommentera

