Halvera antalet elever i klassrummen

Det diskuteras mycket om att man vill minska skolklasserna, för att det ska bli fler lärare per elev.

De flesta politiska förslagen angående minskade skolklasser gör marginella förändringar. Man vill ändra lärartätheten från 9 lärare per 100 elever till 10 lärare per 100 elver.

Ett radikalt förslag för att halvera skolklasserna, utan att öka kostnaderna, är att låta hälften av klassen stanna hemma vart annan dag. De som stannar hemma skulle kunna studera via khanacademy och sen kommer dom nästa dag till skolan och kan få hjälp av läraren med det dom inte förstod.

Att vara lärare i klassrummet med 40 stycken elever gör att man ändå inte kan hjälpa alla elever. En stor klass gör inte bara att varje elev får mindre tid med läraren, utan bullret ökar även i klassrummet. Ökat buller i klassrummet försämrar i sin tur för varje elev i klassrummet att lära sig något.

Sedan ger vi skolverket i uppdrag att samla de bästa pedagogerna i respektive ämne och låter dom få spela in lektion som alla kan få se.

Texten är ett debattinlägg inför den politiska konferensen som Ung Pirat ska ha i 3 – 4 december i Norrköping.

Länk till Facebook-event.

Uppdatering: Tidigare var rubriken Halvera eleverna i klassrummen, många har påpekat att rubriken kan tolkas som att jag skulle vilja att man hugger elevernas kroppar i två delar. Dementerar detta påståendet. Har ändrat rubriken till Halvera antalet elever i klassrummen för att undvika missförstånd.

Annonser
Taggad , , , ,

17 thoughts on “Halvera antalet elever i klassrummen

  1. Christer skriver:

    Hmmm. ”Halvera antalet elever” skulle jag säga. Inte för att jag tror någon skulle tolka dig som att du vill hugga av varje elev på mitten men man vet aldrig. 😉

  2. christoffer skriver:

    skulle det inte vara bättre att halvera tiden för eleverna för var dag. (typ morgonpass och eftermidagspass eller varannan timme) då blir det jämnare balans mellan lärarled och egenstudier.

    Sen tror jag inte att detta fungerar fören i en ålder där eleverna faktiskt kan hantera ansvaret för egenstudier till en ganska hög grad.

    • Gustav skriver:

      Tror att du har rätt. Klart bättre att få halva dagen. Skulle illustrera principen.

      Håller med om att den inte fungerar i de lägsta åldrarna. Men i högstadiet och i gymnasiet borde man testa det.

  3. viktualiebroder skriver:

    Eleverna med störst problem har ofta inget vidare ”hem” att stanna i varannan dag.

    På en del skolor som satsat på extra fritidsverksamhet är det för att hindra eleverna att annars dra runt på stan och förstöra. Eller vara ”hemma” och terrorisera andra i familjen och ta deras mat.

    Lite drastiskt, men på de skolor som har störst behov av bättre undervisning ser verkligheten ut mer så där.

    • Gustav skriver:

      Då kan dom eleverna som har lätt för sig kunna gå framåt i egen takt med Khanacademy. Läraren kan istället lägga fokus på de eleverna som har det lite svårare, sen kan de andra gå fram i egen takt utan att ta energi från läraren.

      Detta förslag löser problemet med hur vi ska halvera antalet i elverna i klassrummet utan at öka mängden lärare.

  4. christoffer skriver:

    @viktualiebroder Det finns inget som hindrar att skolan tillhandahåller bra lokaler för elevers egenstudier. Det kan inte lösa problemet med ”dåliga hem” men kan troligtvis minska det.

  5. Viktualiebrodern skriver:

    Nej, lokaler går nog att ordna. Men skall skolvaktmästarna försumma andra arbetsuppgifter för att hålla dem i styr? Skolmåltidspersonalen?

    Det handlar inte bara om förstörelse och stök, utan mobbning blir dyr i slutändan.

    Egenstudier på Augustenborgsskolan är nog ingen bra idé

    http://www.malmo.se/Kommun–politik/Om-oss/Stadsdelar/Fosie/Nyhetsarkiv/11-7-2011-Augustenborgsskolan-tar-krafttag-mot-oroligheter.html

    Inte på Dammhagsskolan heller

    http://hd.se/landskrona/2011/11/06/skolan-blev-ett-helvete/

    Ledsen, men det här förslaget är ren verklighetsflykt som jag ser det.

    • Gustav skriver:

      Viktualiebrodern: Blandar du inte ihop korten lite nu? Att en elev mobbas är tragiskt, men det motsäger inte förslaget som jag skrev om ovan.

      Sen att augustenborgskolan har problem är ingen nyhet. Den har varit illa stämplad under alla åren jag gick i skolan i Malmö.

      På en skola i Lund har man börjat låta elever använda sig av khanacademy och där har man haft bra resultat.

  6. Jerker Montelius skriver:

    Förslaget med Khan Academy är utmärkt. Dock är förslaget om halvering av den lärarledda skoltiden väl radikalt. möjligtvis skulle man kunna minska tiden med ca. 10% i de högre stadierna om man nu skulle vilja det men är inte frågan snarast om man kan öka resultaten i skolan med hjälp utav en sådan metod. Dessutom har skolan andra funktioner som påpekats i flera kommentarer här ovan och det är inte säkert att alla barn har ett ”hem” att vistas i om man inte fick vara i skolan varje dag.

    • Gustav skriver:

      Håller med om att alla elever inte har ett hem som man kan vistas i. Det är ett problem som man inte ska förringa.

      Däremot bör idéen om hur undervisningen ska bli bättre och effektivare stå i centrum för hur skolan ska utformas.

      Förslaget är radikalt, man måste sikta högt om man vill få diskussionen någon vart. 🙂

  7. […] här. Men anser att det finns en del frågetecken som behöver redas ut och som också påpekas hos Gustav i kommentarerna. Däremot gillar jag verkligen som blivande lärare att någon äntligen tar och rör runt […]

  8. […] om skolan. Gustav Nipe som är ordförande i Ung Pirat för fram en intressant tanke om hur man kan halvera klasserna i skolan. Förslaget beskriver Gustav Nipe på sin blogg så här: Ett radikalt förslag för att halvera […]

  9. […] 2. Läs gärna också vad Gustav Nipe (Ung Pirats ordförande) skriver om hur man med hjälp av verktyg som Khan Academy kan halvera […]

  10. […] behöver öka. Det är fullt möjligt med Khan Academy som resurs att göra detta. Precis som Gustav Nipe (ordförande i Ung Pirat) konstaterar så kan man halvera antalet elever i klassen med detta utan […]

  11. […] antalet elever i en klass och hur man kan använda det i undervisningen. Detta är något som Ung Pirats ordförande också har reflekterat en del kring på senare tid. Gustav Nipe som är ordförande i Ung Pirat […]

  12. […] 3-4 december håller Ung Pirat den politiska konferensen i Norrköping. Konferensen tar avstamp i tron att Piratpartiet har mer att berätta för Sverige. Inlägget nedan ligger i linje med att arbeta på att bredda Piratpartiets bas. Se tidigare inlägget om skolan.  […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s