Lite reflektioner

Hade igår mentorsträff och vi diskuterade organisationskulturer.

Tänkte dela med mig av några frågor vi diskuterade och mina reflektioner kring dem. Frågorna vi behandlade var:

Vilken kultur präglar organisationen?
Vår politik kretsar mycket kring begrepp som öppenhet och transparens. När dessa begrepp appliceras internt får det till konsekvens att det uppmuntras med raka rör. Raka rör ger ibland upphov till offentlig negativ kritik. Chatt-kanaler och bloggar är våra kommunikationsmedium, att framför kritik på de medium på samma sätt som man gör när man är mellan fyra ögon fungerar inte.

Tidigare hade Piratpartiet ett värderingsdokument, men som nu har rivits upp. I framtiden behöver vi ett värderingsdokument som vi alla kan sluta upp bakom. Funderar på om inte Ung Pirat borde skaffa ett värderingsdokument som berättar hur vi som organisation arbetar.

Vad vill du förändra – hur?
Jag vill att vi blir lite järvare och modigare. Förvisso är vi nu inne i en fas då vi ska börja diskussionen om breddning, denna diskussion kommer att kräva mod.

Här får man inte vara rädd för att ta initiativ. Felrädslan kan vara all utvecklings fiende. Det bör alltid vara tillåtet att göra fel. Vi måste ge unga och nya medlemmar ansvar.

För att få någonting gjort kan man inte vänta på ett perfekt beslutsunderlag. Dock ska vi inte fatta beslut som är helt ogrundade. Inget ska vara ett snabbt hopkok.

Hur ger man feedback i min organisation? Hur gör jag? Hur vill jag göra?
Det ska vara tillräckligt högt i taket att vi kan säga vår åsikt utan att behöva tänka på konsekvenser. Hela tiden ska vi visa förtroende för varandra. Acceptera att människor är olika och så även deras åsikter. Att kritisera är okej, men det är viktigt att kritisera på ett positivt sätt.

Ibland håller jag inne på feedback alldels för länge. Hade feedbacken kommit fram tidigare hade det kunnat lösa många knutar. Att inte påtala om någon gör något fel gör ingen lycklig in längden.

Själv är jag dålig på ett ge positiv feedback, det finns mycket utrymme till förbättring på det området för mig. Att säga något uppmuntrande kostar inget!

Taggad , , ,

Kommentera

