Programmering istället för trä- och syslöjd

Satt och funderade tillsammans med Nils under lunchen om inte programmering borde vara valbart som ämne istället för att endast ha trä- och syslöjd i grundskolan. Skolan ska lära ut praktiska kunskapar till eleverna. Att kunna programmera bash-script är lika praktiskt att kunna som att svetsa ihop två metallpinnar eller att brodera en duk.

Eller varför inte lära folk CAD-ritande på bildlektionerna? När alla har sina egna 3D-skrivare i hemmet är det mer användbart att kunna modellera ett fint objekt än att veta hur man ska sandpappra en skål. Kommer ihåg bildlektionerna från skolan, då skulle man lära sig rita med vattenfärg på papper.

När man ritar stimulerar man en del av sin hjärna, men man kan rita med nyare metoder.

Branscher som kräver medarbetare med kunskap om hur man gör 3D-modeller i datorer är allt växande, det är praktiska kunskaper som folk borde lära sig på bildlektionerna istället för att kladda på en duk med en smal pensel. Att göra elver anställningsbara är inte ett skäl nog att lära ut en kunskap, utan att rita i en dator stimulerar även kreativiteten precis som att rita på papper.

Sen funderar jag på om inte det är meningslöst att lära sig faktakunskaper om historia? Nästan alla går omkring med såpass avancerade mobiltelefoner att man med några knapptryckning kan få fram all historia i världen.

Annonser
Taggad , , ,

10 thoughts on “Programmering istället för trä- och syslöjd

  1. Henrik skriver:

    Håller med om nästan allt i den här texten, föutom på ett par detaljer.
    Först och främst så tycker jag inte man ska överge manuell målning helt och hållet. Däremot så tycker jag att en stor del av den utlärningen borde läggas till digitala medier.

    Sen, jag tycker inte det är meningslöst att lära sig faktakunskaper om historia. Historia är i stort sett fakta (i den mån historian är väldokumenterad och känd iaf). Utan någon slags korvstoppning av årtal och personer tror jag inte historian kommer bli lika flytande och överskådlig, och därmed krånglig och svår att ta åt sig.

  2. Isak Gerson skriver:

    Vi diskuterade en liknande grej på twitter, jag, intensifier och Swartz. Lösningen på de idiotiska molnlösningarna borde vara att lära folk att bygga sin egen data och att kryptera. Vore det då inte mycket roligare att låta folk som Martin Timell bygga GPG-kryptering, lära ut bash-skript och bygga säker dataförvaring på hårddisken? Jag hade så mycket hellre sett det programmet än Äntligen Hemma.

    • gustav n skriver:

      Vi borde lobba lite på svt om det. Dom borde vara intresserade av att uppdatera sig lite, samtidigt som det är lite provocerande.

  3. michaeleriksson skriver:

    Jo, slöjden är för det mesta ett stort slöseri med elevernas tid och skolans resurser—jag (36 år gammal) har tex aldrig använt en symaskin utanför just syslöjden, ej heller en hyvel utanför träslöjden. Den som faktiskt gillar att sy eller snickra kan ju fortfarande göra detta på fritiden.

    Programmering och andra datorkunskaper vore betydligt förnunftigare i dagens värld (precis som ”touch typing” är förnunftigare skrivstilsövningar). Dock misstänker jag lärarnas låga kompetens- och erfarnehetsnivå kommer att ge utslaget för vad som lärs ut, tex Microsoft Office.

    Angående historia: Att veta vilken kung som dog när kan man överlåta Wikipedia. Däremot är det bra att ha åtminstone en grov tidslinje, veta större punkter, och att förstå sammanhang. (Varvid det sista dock är sällsynt i skolan.)

  4. Jerker Montelius skriver:

    Nja. Jag tror det ligger något djupare bakom skolans slöjdlektioner än att man skall bli anstlällningsbar som snickare eller sömmerska. Det finns forskning som visar på att för att uppnå maximal utveckling av hjärnan så behöver den stimuleras på så många olika sätt som det går. Slöjd och bild är helt enkelt finmotorisk träning av händerna. Visst så bör skolan i dag lära ut betydligt med programmering/ datakunskap men att tro att man kan ta tiden från den rent motoriska utvecklingen av barn är nog fel.
    Angående historia så är det nödvändigt att ha vissa baskunskaper för att överhuvudtaget kunna veta var och hur man skall söka efter mer specialiserad fakta. Detta gäller för vilket ämne du än ger dig in på. Inte bara historia.

  5. Hampus skriver:

    Hej,
    Vet du om det finns någon aktiv drivkraft i regering/riksdag som handhar frågan om kodning eller programmering i skolan (motion, namninsamling, debatt)? När det kommer till slöjd och bild mm så är det ju själva skapandet som skall vara i fokus (enligt mig) och programmering är ett fantastiskt alternativ till detta och skulle samtidigt kunna bidra till en fortsatt positiv sysselsättningskurva inom it-sektorn framöver.

    • Gustav skriver:

      Halloj,

      jag känner inte till att det finns någon sådan drivkraft i riksdagen. Programmering är ett bra komplement till slöjden. Det handlar också väldigt mycket om skapande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s