Feista dei Pirati #2


Igår kväll fick vi den roliga idéen att försöka tunnla krypterat, med i2p, ut från Vatikanen. Internet är delvis censuerat här, tpb är bl a blockerad. Men gräver man en fin tunnel så kommer man ut. Planen var att ansluta till 3G-nätet från St Petersplatsen och sen dela ut internet via Joikuspot från mobilen. Koppla upp datorerna mot den tillfälliga internet access-punkten för att sedan tunnla ut till friheten med i2p. I natt satt jag och försökte få igång Joikuspot, och med lite hjälp av Kalle Vedin kom jag igång med programmet.

På morgonen bar det av mot Vatikanen för att försöka tunnla ut internet. Väl framme, mitt på St: Petersplatsen, drog jag upp telefefonen och skulle köra upp access-punkten. Dessvärre kunde jag inte ansluta med 3G-nätet och dela internet, vilket var ett litet misslyckande. Vi började traska runt i Vatikanen. Precis utanför muren, på östra sidan, hittade vi ett litet nät. Som proof of concept gjorde vi ett litet Bambuser-klipp.

St: Petersplatsen

Kvällens aktivitet kommer bestå av att smyga upp en projektor i en lägenhet mitt emot Pantheon, förhoppningsvis ska vi projicera lite fina pirat-loggor på denna 2000 år gamla byggnad.

Utanför muren hittade vi nät

Taggad , , ,

5 thoughts on “Feista dei Pirati #2

  1. […] Hossi har postade precis ett inlägg om vårt något misslyckade försök att sätta upp cipherspace i Vatikanen. Däremot har vi lyckats väl med att öppna upp kabel-TV-nätet på hotellet och sätta upp en fri […]

  2. […] Läs mer på Feista dei Pirati #2. […]

  3. […] Festa Dei Pirati in Italy, to take part in the seminars held there and to install svartkast in the Vatican (translated). More information can be found here, here (translated) and here […]

  4. […] Meddela mig om nya inlägg via epost. « Före Feista dei Pirati #2 mars 19, 2010 […]

Kommentera

