En liten historia om doers

Piratpartiets riksdagslista är spikad. Jag står på plats nummer 4 på södra listan. Om Piratpartiet får 4,1% i valet kommer jag vara en av de 15 personer som utgör riksdagsgruppen, det är en jättestor ära. Ett stort tack till de personer som röstade på mig!

Det är viktigt att vi vågar satsa nu. Det går att fixa valet. Nedan bjuder jag på en historia som handlar om att man ska försöka, och strunt samma ifall det inte går. I efterhand är det ändå roligt.

Denna historia utspelar sig en månad innan EU-valet 2009. Piratpartiet södradistriktet är Sveriges starkaste piratfästen. Distriktet har alltid velat visa att dom är bäst. Vi har fullt med händiga personer. Personer som vågar satsa och tro. Vissa kallar dem för doers. De gör, they do.

Två stycken sanna doers i södradistriktet fick den briljanta idéen att fixa en mobilvalstuga inför valrörelsen. Båda två var ganska grabbiga och gillar stora saker med hjul. Denna mobila valstuga skulle byggas genom att renovera a en husvagn. Som de doers det var tänkte de, fan vi gör ett klipp och tjackar en billiga husvagn. Den kanske är lite rostig, men vi spacklar upp den lite. Måla är enkelt, det är bara att skaffa en burk med färg och en pensel.

De båda doerserna åker upp till hålan Ängelholm och köper en husvagn för 5 000 kr. Eftersom att de hade en genomtänkt idé har de i förväg skaffat en uppstälningsplats för husvagnen, ute i ingenstans, 4 mil norr om Kristianstad, ut på en äng som tillhör traktens förmögne greve.

Som de doers dom är går de in i husvagnen för att inspektera sitt fynd. Vid första anblick ser de en liten möglig fläck. De båda doerserna bestämmer sig för att slå ett litet hål i väggen och titta närmare. De upptäcker att möglet är mer omfattande än vad de tror. De följer möglet runt vagnen. Inser att de måste riva ut allt. Den ena doern säger till den andra: ”det kommer försena projektet med cirka en dag att riva ut allt”. Okej, tänker den andra doern och hämtar en cirkelsåg för att kunna såga ner allt snabbt. Den ena doern går loss på allt som finns i husvagnen. Golv, skåp, väggar och alla reglar. Ungefär vid midnatt är husvagnen helt rensade, endast ett tunt hölje av husvagnsplåt är kvar.

När doern med cirkelsågen går ut från husvagnen, det är nästan helt mörk ute, märker han att väggarna ser ut att sjunka lite. Han diskuterar saken med den andra doern. Doern utan cirkelsåg säger: ”väggarna kommer hålla upp plåten över natten. Vi har reglarna kvar ju.” Den andra doern tänkte, vilken bra kille han är, redan satt dit reglar. Men för att var säker bryter han in: ”har du satt upp nya reglar, för de ursprungliga sågade jag ned?”

Doern utan cirkelsåg inser vad som kanske håller på att hända, och skriker: ”strålkastare, vi behöver ljus! Vi behöver hävstångar, fort fort!. Tillslut får de tag i två strålkastare, men när de riktar ljuset mot husvagnen inser de att det är försent. Den en gång smutsiga, men rakstående husvagnen, börjar nu ta form av en kraftigt bucklig konservburk.

Epilogi: De två doerserna insåg att ett misslyckande var ett faktum. Husvagnen rasade samman. De båda doerserna körde hem och lät husvagnen stå kvar på ängen. Husvagnen ska enligt rykten stå kvar på samma plats, 8 månader senare, som ett monument över att de iallafall försökte.

Taggad ,

8 thoughts on “En liten historia om doers

  1. jacobdexe skriver:

    Riktiga doers! Kaffekokarna kan slänga något gammalt över sig!

  2. Mab skriver:

    hahaha.

    Bästa bloggposten jag läst på länge. Jag kan verkligen se dessa tappra doers framför mig 🙂

  3. E-mannen skriver:

    De bäst investerade 5000 kr partikassan någonsin ställt upp med! (Man lär sig mest på sina misstag sägs det ju) 😉

  4. Jonathan skriver:

    Det där momentet hade jag uppskattat om jag slapp bli påmind över dagligen när jag tar min morgonpiss. När kommer doersarna och släpar den till piratmuseum? Husvagnen. Epic try!

  5. Nipe skriver:

    Jonathan: Jag får dåligt samvete när jag ser en husvagn. Vi får sätta ett datum när vi ska frakta bort den.

  6. E-mannen skriver:

    Aaaah! Jonathan! Kul att höra av att du lever! Lycka till på Gotland!

  7. […] Gustav Nipe är typiskt en sådan. Gustav Nipe ligger bakom kända projekt i Skåne Syd som den mobiliserbara valstugan och RepRapen. Nipe har, med rätta, hyllats i mångt och mycket för sina projekt. Men aldrig […]

  8. […] vet aldrig vilket projekt som är mer vettigt än ett annat. Till sommaren är det alltid ett obligatorisk galet projekt. Givetvis är det likadant i år igen. För att inte sabba spänningen ska jag inte […]

Kommentera

