Here be dragons 26C3

Batterierna är laddade och hårddisken är krypterad. I år är det dags för tjugosjätte Chaos Communication Congress i Berlin, Here be dragons 26C3. Av någon dålig anledning sa jag pass förra året, men i år ska jag dit. På lolpad kan man se delar av den svenska delegationen. För er som inte är bekanta med nickenames:en så kan jag avslöja att de flesta tillhör den ärade Forskningsavdelningen i Malmö. Schemat för kongressen är ganska maffigt. En given föreläsning som alla hacktivister bör gå på är Why Net Neutrality Matters? av Jérémie Zimmermann.

På Plumbercon i Wien byggde jag en tv-b-gone instruerad av Mitch Altman. Han är väldigt pedagogisk och om man vill man lära sig grunderna i mikrokontrollers ska man inte missa workshoppen hack cool things with Microcontrollers med honom. Har man tid över bör man be honom gör en utläggning om varför man som amerikan inte ska betala skatt, mycket underhållande.

Själv har jag inte mycket tekniskt att tillföra hacker konferenser, utan jag intar rollen som parasit och försöker suga till mig så mycket information som möjligt. Jag ska försöka belägra mig på de olika workshopps. Det råder en sådan härlig attityd bland deltagarna, har man ett tekniskt problem så löser man det.

Vid Hacking at random 09 i somras höll Karsten Nohl föredraget Cracking A5 GSM encryption där han drog upp en roadmap för hur man skulle knäcka GSM-krypteringen för mobiltelefoner genom att stort kollektivt arbete. Målet var att arbetet skulle presenteras till 26C3 i år. På söndag kommer föredraget, GSM: SRSLY?, där han berättar hur det har gott. Han skriver:

Add a weak cipher trivially breakable after a few months of distributed table generation and you get the most widely deployed privacy threat on the planet.

Det låter som att det kommer blir hur spännande som helst.

Taggad ,

Kommentera

